2013-03-11

Vårsolen

Vaknar långt in på dagen. Somnar långt in på småtimmarna. Drömmer konstigt och kallsvettas. Ute skiner den otäckt starka vårsolen obarmhärtigt. Visar upp all skit. Varenda äcklig detalj. HATAR våren. speciellt när den kommer så här pang bom. Från månader av soft mörker och mys till detta. Lysrörsväntrumsfeeling överallt, urk. Fast det är väl inte vår. Det är ju sketakallt. Men ändå.

Förösker hänga i med skolan, går lite upp och ner. Inte blivit icke godkänd på nåt, men det tar emot nåt så förbannat att ta tag i minsta uppgift. Jag vill hellre spela Skyrim eller läsa en bok. Och denna tokiga vändning av dygnet som jag lyckats med... Går och lägger mig i 'vanlig' tid, runt 12-01, men ligger sen och glor till ungefär 04. Och när jag väl somnat, som sagt, så badar jag i kallsvett och vaknar upp stelfrusen. Somnar om och vaknar mitt på dagen. Som i dag. Tog mig ur sängen vid 13:30. Hela tillvaron känns stukad på ett nytt sätt... Mycket underligt.

Hade herrbesök helgen vid månadsskiftet och hade det väldigt gött. Han åkte hem söndagen den 3:e och sen dess har allt känts lite fel. Börjat tröttna på att sitta hemma och sakna någon. Har gjort så i två år nu. Men jag vet ändå inte om jag vill flytta ihop. Gillar inte staden. Gillar inte grejen att bli varannanveckasplastmorsa...

Vet varken ut eller in just nu. Mer än att det är snart dags för ett ganska stort prov i latinska ord och även en del grammatik. Orden går väl att nöta in med lite vilja, men de där ändelserna hit och dit och vad det nu mer var som ingick. Det GÅR ju inte att begripa.

Klockan är 14:00 och jag har knappt fått sovagruset ur ögonen. Den våldsamma solen tvingar sig in genom springorna i persiennerna och stressar mig. Fläsket har inte försvunnit i den takt jag önskar. Ur led är tiden på ett konstigt sätt.
Tycker inte om det.

1 kommentar:

blue_swede sa...

En gång i tiden tyckte jag att "Gremlins" var en jättebra film... Särskilt när den söta lilla gremlinen skriker "Bright light", i skräck! Som du i vårljuset?

Låter stukat ja, din tidsförskjutning? Klart obra, sover man dåligt blir man ju lite könschtig i skallen och så sover man ännu sämre. Hm. Elände.