2013-07-10

Journal

Ska börja på en ny bok. Alltid en trevlig stund. Gillar nya böcker. Luktar gott. 
När jag gick i sjuan tvingade vår gamle stofil till svensklärare oss att föra en "läsjournal". Bokens titel, författare och sidantal skulle dokumenteras. Lite fånigt, tyckte jag, men jag hade inget bekymmer med att läsa nog många sidor varje månad. Slukade böcker redan då. 

Nu önskar jag att jag fortsatt med denna journal! Det hade varit kul att se vad man läst genom åren. Tanken slog mig att börja på en ny journal, så här på ålderns höst. Men det skulle ju vara onödigt. Skulle reta mig på alla miljoner (nåja) böcker som lästs men inte blivit nedtecknade. Ändå kan jag inte riktigt släppa tanken på det. /Boktönten

3 kommentarer:

blue_swede sa...

Börja nu då! Aldrig för sent att ge upp, liksom...

Six sa...

men ändå, liksom. Ska jag? Gör du det med? :)

blue_swede sa...

Nä, jag har perioder då jag slafsar i mig böcker som en hetsätare, snabbt och slarvigt, minns dem knappt efteråt. Men en logg kunde varit kul! Lagom muppigt medan man gör det, men kul senare att titta tillbaka!