2011-12-15

Snickers

Ååh. Sånt stök. Alla småsaker blir extremt jobbiga för mig. Inte alltid, men ofta. Fortfarande. Man blir inte "ny" över en natt, liksom. Jätteinspirerande föreläsning på den arbetsmarknadspolitiska åtgärden i morse. En dam som haft det ett extremt jobbigt, men tagit sig ur det och nu berättar om det på ett fantastiskt sätt. Hur bra som helst.
Verkar som att jag måste läsa "Svenska B" för att komma in på utbildningen i höst. Svenska, hallå eller? Ska det vara nödvändigt? Tydligen. Undrar om det är svårt. B.
Men komvux kör ingen sån kurs förrän i mars. Jaha. Och jag är för sent ute till alla skrivarkurser också som det verkar. De flesta (kostandsfria that is!) som kör igång i januari är det för sent att söka till. Kan gå en som börjar i februari, men vad tusan 1400 är mycket cash för ett fattighjon som mig. Jaha igen. Vad ska jag göra till dess då?
Och den där utbildningen, ja... Börjar kännas som en fix idé. Är det nåt jag vill egentligen? Ska man prova bara för att? Ska jag lugna ner mig och ta en praktikplats på McDonalds och hoppas på anställning? Lägga ner verksamheten igen? Nöja mig med det lilla. Lägga ner drömmen om stockholmsflytt? Känns som det vore skönt. Men surt också.
Tänk att få sitta hemma och skriva böcker och leva på det! Finns ju så mycket skräpförfattare (nämner inga namn, men till exempel, Denise Rudberg) som säljer böcker som jag vet inte vad.
Fast man måste ju ha en idé. Skriva om vad, liksom? Och hur?
Blablablaaaa!
Tar en Snickers istället.

3 kommentarer:

Saga sa...

Först och främst tycker jag du ser till att komma till Sthlm och hälsa på. Betalar fortf. AF tågbiljett om man har en anställningsintervju att hänvisa till? Jag kan ju för tusan "intervjua" dig :)

Kan du inte kombinera skrivandet med något annat, så att du har två outs?

Foto? Nåt annat du är bra på och tycker om. Jag har fattat att man ska bara göra sånt. Som man gillar. För då blir allt bra!

Six sa...

AF betalar bara om jag kan visa papper på minst 6 månders anställning. Nåt du kan stå till tjänst med? ;)

blue_swede sa...

Cornelis Vreeswijk var ju inte helt usel på svenska, och/men blev aldrig svensk medborgare för att han var tvungen att ha ett språkintyg... så han gav f-n i det bara!

Håller med om den sjuka mängden svenska skräpförfattare! Men det verkar ju funka att kalla sig "författare" om man är ett kändisnamn, mer behövs inte? Hejar på dig istället! Våga prova!